A karácsonyi éjféli szentmisét a MTV a pannonhalmi Bazilikából
közvetítette. A szentbeszédet Asztrik főapát úr tartotta, a kórust
Lukács atya vezényelte. Asztrik főapát úr beszéde az alábbiakban
olvasható. Áldott Karácsonyt és boldog új évet kívánunk!
2012. december 25.
Éjféli mise - Pannonhalma
Várszegi Asztrik főapát úr homíliája
Éjféli mise - Pannonhalma
Várszegi Asztrik főapát úr homíliája
Szeretett Testvéreim!
Az elmúlt hét egyik délelőttjén fiatal bencés testvéreim jöttek be hozzám azzal, hogy egy rövid filmet szeretnének mutatni nekem, egy karácsonyi filmet. Nézzük meg, álltam kötélnek. Lehet, hogy közületek többen látták már – különösen a fiatalabb nemzedékből: „A fiú” a címe, s református testvéreink készítették karácsony titkáról.
Az elmúlt hét egyik délelőttjén fiatal bencés testvéreim jöttek be hozzám azzal, hogy egy rövid filmet szeretnének mutatni nekem, egy karácsonyi filmet. Nézzük meg, álltam kötélnek. Lehet, hogy közületek többen látták már – különösen a fiatalabb nemzedékből: „A fiú” a címe, s református testvéreink készítették karácsony titkáról.
Különös egy film volt, mert hiányoztak belőle a
szokásos karácsonyi szereplők és fordulatok. Nincsenek benne pásztorok,
hanem kamionsofőrök és utcanők. Nincsenek benne tevék és szamarak,
kamionok vannak. Nincs istálló, hanem autópálya menti pihenőhely és
mosdó. Nincs betlehemi csillag, hanem pislákoló, majd fényjelenségek
között kialvó neoncsövek. Nincs subácska és kiscsizma, hanem egy utcanő,
aki piros kabátjával takarja be az autópálya mentén megszületett
gyermeket. Nincsen angyali híradás sem, hanem okostelefon, amelynek
fotójával adnak hírt arról, hogy a gyermek fiú lett. Szokatlan történet,
szokatlan film ez, amely lebontja a karácsony kulisszáit, s egy fiatal
szülőpárt, gyermeket és a társadalom peremén élő emberek gondoskodását
mutatja be. Megragadott a film, mert a lényegre mutat rá, sajátos
eszközökkel a mai világban.
Testvéreim! A lényegről beszélni: nem idegen ez az
evangélium karácsonyi történetétől sem. Szent Lukács imént felolvasott
elbeszélése is olyan történet, amely lebontja hallgatóinak előzetes
várakozásait, hogy a lényegről beszélhessen. Mi ezt annyira nem érezzük,
mert már ezeket is megszoktuk. Nézzük csak, miként teszi ezt?
A történelmi keret megteremtésekor említi a politikai
rendszert és a történet idejét: Augustus császár uralkodásának idején
történt. S a hallgató máris eszébe idézi a pax romana-t, a principátus
idejét, a nagypolitikát és annak szereplőit. Ám a történet folytatásában
a politika semmilyen szerepet nem kap. Az Isten beavatkozása az emberek
életébe, Isten karácsonyi szabadító tette nem az államügyek szintjén
zajlik, a politikához semmi köze.
Lukács elbeszélése lebontja a korabeli Izrael
vallásos elvárásait is. Izrael nagy vágyát, a népek nagy zarándokútját,
amelyben a pogány népek a jeruzsálemi templomban Istennek áldozatot
mutatnak be, egészen máshogyan értelmezi: körülmetéletlen, pogány
tudósok jönnek – Betlehembe, és nem Jeruzsálembe, az istállóba, nem a
Templomba. Egy gyanús eredetű párhoz és kisgyermekükhöz, nem az uralkodó
családhoz jönnek. És Izrael Istene is mennyire más, mint ahogy
elképzelték. A szövetséget kötő Isten, aki a hegyen áldozatok és lakoma
között találkozott az emberrel (Kiv 24,1-13) „Jászoltól nem riad, beéri
szalmaággyal is, / és földi tej táplálja azt, ki angyaloknak étele”
(Brev. Maur.). Mennyire más ez az Isten: Lukács evangélista a kereszten
kiszolgáltatott Jézus képét alkalmazza a gyermekre már a karácsonyi
történetnél is: Jézus nem a Templomban, még csak nem is a falakon belül,
hanem oly kitaszítottan hal meg, ahogy született. Övéi nem ismerték fel
őt.
És az elbeszélés lebontja a korabeli embereknek az
emberről alkotott képét is. A hatalom emberei – túlságosan elfoglalva
hatalmi törekvéseiktől – nem veszik észre Isten belépését az ember
életébe. Isten – minden korabeli elvárással ellentétben – nem a
hatalmasok, tudósok, gazdagok és politikusok között vesz lakást, hanem a
legkisebbek, az élet terhét hordozók, a bűnösök és hajléktalanok
között. A kicsiny, jelentéktelen ember Isten társa. (Ezért kiált fel
karácsonyi beszédében Nagy Szent Leó: „Ismerd fel, ó, keresztény ember,
nagy méltóságodat!”).
Testvéreim, a mai Magyarországon készült film és
Szent Lukács elbeszélése egyaránt így fogalmazza meg karácsony üzenetét.
Ha Isten az első karácsonykor ilyen klisémentesen, az előzetes
elvárásokat lerombolva közeledett az emberhez, akkor hozzánk is ugyanígy
közelít. Ha találkozni akarunk vele, életünk eddigi elgondolásait felül
kell vizsgálnunk, le kell bontanunk bálványképeinket, akár emberről,
akár földi, vagy égi hatalomról, akár magáról az Istenről, netán
önmagunkról szólnak is, különben elsőnek ezek állják el a hozzánk
közeledő Isten útját.
Istennek ez a formabontó, spontán és rendkívül szabad
közeledése bennünket is arra indít, hogy lebontsuk kliséinket, amikor
mi magunk indulunk el a másik ember felé. Isten ez a szabadsága
felszabadít bennünket, amikor akár egyházként, akár hívő emberként
indulunk az Istenre olyannyira szomjazó világba, hogy tanúságot tegyünk
róla. Fennáll a veszélye, hogy saját előzetes várakozásaink és
megszokott működésmódjaink állják el az emberekhez közeledő Isten útját.
Pedig ő rajtunk keresztül, a mi szeretetünk révén akar közel menni az
emberekhez.
Jézus születése megteremtette és ma is megteremti
annak lehetőségét, hogy Őt választva odaforduljunk a szomszédunkhoz, a
kollégánkhoz, a közeli vagy távoli rokonunkhoz és a Gyermek békéjét
közvetítsük számukra, nem csak az ünnep pillanataiban, hanem a
nehézségektől terhes mindennapokban is. Mert megtapasztaltuk: az első
karácsony éjszakájától, Jézusban maga az Úr jön, hogy megszabadítson
bennünket, hogy nevünkön szólítson minket, és küldjön testvéreinkhez.n is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése